Šah

OPIS

Šah je analitično-sintetična strateška miselna igra in posebno področje kulture, dediščina človeške civilizacije z bogato tradicijo. Tekmovalna oblika šahovske igre je tudi pomembna predstavnica miselnih športov.

Kot izbirni predmet v osnovni šoli je šah samosvoje, čeprav interdisciplinarno področje, ki povezuje znanja iz naravoslovnih in humanističnih predmetov. Pogojno ga lahko uvrstimo v naravoslovno skupino.

Namen predmeta je načrtno, bolj ciljno kot snovno naravnano šahovsko izobraževanje in prek njega optimalno izkoriščanje vzgojno-oblikovalnih odlik šahovske igre.

IMENA ENOLETNIH PROGRAMOV

ŠAH-1            (šahovske osnove) – 35 (32) ur.

ŠAH-2            (šahovske kombinacije) – 35 (32) ur.

ŠAH-3            (šahovska strategija) – 35 (32) ur.

POGOJI ZA VKLJUČITEV V PROGRAME

Program ŠAH-1 lahko izberejo učenci od 7. – 9. razreda.

Program ŠAH-2 ali ŠAH-3 lahko izberejo:

  • učenci 8. ali 9. razreda, ki so uspešno dokončali enoletni program ŠAH-1;
  • učenci od 7. do 9. razreda, ki imajo večletne izkušnje in uspehe iz šahovskih tekmovanj (npr. v okviru šolske šahovske interesne dejavnosti).

Priporočeni časovni vrstni red pri izbiri šahovskih programov je: ŠAH-1, ŠAH-2, ŠAH-3.

CILJI

Spoznavanje, razumevanje, uporabljanje in vrednotenje:

  • temeljnih vsebin šahovske igre in osnov šahovske teorije;
  • šahovskega jezika in osnovnih znanj, veščin, postopkov ter navad šahovskega igranja in spopolnjevanja;
  • osnovnih znanj za estetsko in vsebinsko vrednotenje šahovskih partijskih ter analitičnih stvaritev in komponiranih šahovskih skladb;
  • osnov in vrednot kraljevske igre ter klasične šahovske kulture, njene etike, vključno z etiko tekmovalnih sistemov.

Razvijanje:

  • veščin in navad šahovskega analitičnega dela, strokovnega komuniciranja in timskega dela pri šahovskem igranju in spopolnjevanju;
  • občutka za lepoto šahovskih stvaritev;
  • ustvarjalnosti in odlik spoznavnega sloga, posebej neodvisnega, kritičnega mišljenja, prek
  • šahovskega igranja in spopolnjevanja;
  • samozaupanja in občutka lastne vrednosti ter uspešnosti pri šahu, ki opogumlja tudi za druga področja;
  • duševne trdnosti in pripravljenosti za čustveno neobremenjeno iskanje optimalnih rešitev tudi v zapletenih, skrajnih položajih, oziroma v pogojih časovne stiske;
  • volje do zmage in sprejemanje porazov kot dobrodošlih uvidov v trenutne pomanjkljivosti, ki bodo pomagali pri nadaljnjem spopolnjevanju;
  • vrednot trdega dela, zbranosti, pazljivosti in sprejemanja odgovornosti ter posledic za svoja dejanja pri šahovskem igranju in spopolnjevanju;
  • zanimanja, radovednosti, interesov in motivacije: za šahovsko igro in učenje; za šahovska tekmovanja in spopolnjevanje; za šah kot kulturni pojav in dediščino človeške civilizacije.

Morda vam bo všeč tudi...