Šah
OPIS
Šah je analitično-sintetična strateška miselna igra in posebno področje kulture, dediščina človeške civilizacije z bogato tradicijo. Tekmovalna oblika šahovske igre je tudi pomembna predstavnica miselnih športov.
Kot izbirni predmet v osnovni šoli je šah samosvoje, čeprav interdisciplinarno področje, ki povezuje znanja iz naravoslovnih in humanističnih predmetov. Pogojno ga lahko uvrstimo v naravoslovno skupino.
Namen predmeta je načrtno, bolj ciljno kot snovno naravnano šahovsko izobraževanje in prek njega optimalno izkoriščanje vzgojno-oblikovalnih odlik šahovske igre.
IMENA ENOLETNIH PROGRAMOV
ŠAH-1 (šahovske osnove) – 35 (32) ur.
ŠAH-2 (šahovske kombinacije) – 35 (32) ur.
ŠAH-3 (šahovska strategija) – 35 (32) ur.
POGOJI ZA VKLJUČITEV V PROGRAME
Program ŠAH-1 lahko izberejo učenci od 7. – 9. razreda.
Program ŠAH-2 ali ŠAH-3 lahko izberejo:
- učenci 8. ali 9. razreda, ki so uspešno dokončali enoletni program ŠAH-1;
- učenci od 7. do 9. razreda, ki imajo večletne izkušnje in uspehe iz šahovskih tekmovanj (npr. v okviru šolske šahovske interesne dejavnosti).
Priporočeni časovni vrstni red pri izbiri šahovskih programov je: ŠAH-1, ŠAH-2, ŠAH-3.
CILJI
Spoznavanje, razumevanje, uporabljanje in vrednotenje:
- temeljnih vsebin šahovske igre in osnov šahovske teorije;
- šahovskega jezika in osnovnih znanj, veščin, postopkov ter navad šahovskega igranja in spopolnjevanja;
- osnovnih znanj za estetsko in vsebinsko vrednotenje šahovskih partijskih ter analitičnih stvaritev in komponiranih šahovskih skladb;
- osnov in vrednot kraljevske igre ter klasične šahovske kulture, njene etike, vključno z etiko tekmovalnih sistemov.
Razvijanje:
- veščin in navad šahovskega analitičnega dela, strokovnega komuniciranja in timskega dela pri šahovskem igranju in spopolnjevanju;
- občutka za lepoto šahovskih stvaritev;
- ustvarjalnosti in odlik spoznavnega sloga, posebej neodvisnega, kritičnega mišljenja, prek
- šahovskega igranja in spopolnjevanja;
- samozaupanja in občutka lastne vrednosti ter uspešnosti pri šahu, ki opogumlja tudi za druga področja;
- duševne trdnosti in pripravljenosti za čustveno neobremenjeno iskanje optimalnih rešitev tudi v zapletenih, skrajnih položajih, oziroma v pogojih časovne stiske;
- volje do zmage in sprejemanje porazov kot dobrodošlih uvidov v trenutne pomanjkljivosti, ki bodo pomagali pri nadaljnjem spopolnjevanju;
- vrednot trdega dela, zbranosti, pazljivosti in sprejemanja odgovornosti ter posledic za svoja dejanja pri šahovskem igranju in spopolnjevanju;
- zanimanja, radovednosti, interesov in motivacije: za šahovsko igro in učenje; za šahovska tekmovanja in spopolnjevanje; za šah kot kulturni pojav in dediščino človeške civilizacije.