Filozofija za otroke

Si rad/a zastavljaš vprašanja? Rad/a razmišljaš in iščeš odgovore? Rad/a izražaš svoje mnenje, ideje, predloge? Rad/a prisluhneš mnenju, idejam, predlogom drugih? Rad/a misliš s svojo glavo? Če si na zgornja vprašanja odgovoril/a pritrdilno, je izbirni predmet Filozofija za otroke pravi zate.

Predmet Filozofija za otroke je triletni program. Poglavje Kritično mišljenje je namenjeno sedmošolcem in traja eno leto. Po enem letu lahko učenci zaključijo s predmetom ali pa nadaljujejo z naslednjim poglavjem Etična raziskovanja, naslednje leto pa z poglavjem Jaz in drugi. Predmet se v poznejših letih navezuje na prejšnja in nadgrajuje že vpeljano, vendar je vsako leto samostojna celota, ki ne zahteva udeležbe pri pouku leto poprej.

Kritično mišljenje

  • pojem resnice, resnične in neresnične sodbe,
  • odpravljanje praznoverja, stereotipov,
  • utemeljevanje s stališči,
  • značilnosti sklepanj, stališč, protislovij,
  • različnost kultur, razumevanje drugačnosti,
  • odnosi z drugimi, samospoštovanje, medsebojno poslušanje.

Etična raziskovanja

  • različni pomeni besede prav, pravica,
  • razlikovanje med pojmoma pravica – dolžnost,
  • vrednotenje svobode, razvrščanje vrednot,
  • razpravljanje o poštenosti, poslušnosti, prijateljstvu.

Jaz in drugi

  • socialni odnosi,
  • pomen zakonov (raziskovanje pojma “kar ni prepovedano, je dovoljeno”),
  • razprave o pravičnosti,
  • odnos pravičnost – svoboda.

 

Pri učnih urah bomo sedeli v krogu in se s sošolci in učiteljico pogovarjali o različnih temah ter izmenjali naše misli in stališča. Učiteljica ne razlaga snovi. Izhodišče so zgodbe iz življenja otrok/učencev, na katerih se gradi voden dialog, ki učence združi v skupino. Sledi diskusija oziroma razgovor, kjer se upoštevajo tudi interesi učencev, ki oblikujejo stališča, nato rešujejo vaje, vadijo dialoge, igrajo vloge, iščejo in zapišejo podobne primere, razmišljajo o projektnem delu… Med pogovorom se naučimo misliti s svojo glavo – samostojno, kritično in ustvarjalno, poleg tega pa tudi povedati svoje misli in jih zagovarjati.

Cilji

  • Filozofsko raziskovanje vsakdanjih problemov;
  • Razvijanje lastnega kritičnega mišljenja;
  • Razvijanje domišljije in ustvarjalnosti;
  • Razvijanje kulture dialoga (zagovarjanje svojega mnenja in dopuščati ostalim enako);
  • Razvijanje miselnih spretnosti (oblikovanje mnenj, analiziranje, sintetiziranje, primerjanje, klasificiranje, postavljanje vprašanj, iskanje hipotez, izpeljevanje, odkrivanje predpostavk in posledic, reševanje problemov).
  • Razvijanje strpnosti, humanosti in zavedanja človekovih pravic.

 

Predvidena organizacija: Predmet obsega 1 uro na teden, letno je to 35 ur.

Ocenjevanje: Ker predmet torej temelji na izražanju in upoštevanju različnih mnenj, razmišljanj, pogledov, ure pa temeljijo na pogovorih, bodo učenci pridobili ocene na podlagi sodelovanja, upoštevanja kulture dialoga ter pisanja kratkih dnevnikov (razmišljanje o predelani temi, debati).

Morda vam bo všeč tudi...